lördag 26 januari 2008

Ödmjukhet vs. Kaxighet

Provet gick sådär. Jag vet ärligt inte alls hur det gick. Känns som det kan bli både stolpe in eller stolpe ut. Vi har åkt runt med två gamla rävar på eftermiddagen och tränat/förevisats olika svängar som kan tänkas komma på examen och fått en liten fingervisning av hur det kan komma att bli. Det var roligt i alla fall även om jag lyckades ställa mig två gånger på innerskidan i stora skärande med en fet crash som resultat båda gångerna.

Har suttit och lyssnat på diverse kollegor och undrar hur ödmjuk vs kaxig man skall vara i det här yrket? Personerna har högst begränsad med skidlärarerfarenhet, inte ens jobbat en hel säsong men är ändå kaxiga och ifrågasätter en hel rad saker och ser sig själva som mer eller mindre fullt bildade i ämnet. Kaxigt ja, nödvändigt? Vet inte riktigt.
Jag vet inte om jag var sådan som första års säsongare eller när jag utbildade mig men jag hoppas inte det. Ödmjukhet känns som en viktig del av skidläreriet och de förebilder jag har som skidlärare är alla ödmjuka inför sin egen kunskap. Jag väljer att följa dem. Kaxig kan jag vara på andra ställen.

(Måste dock tillstå och erkänna att Sälen är ett riktigt tråkigt fjäll. Och att jag trodde nivån på de som skulle upp på examen var högre...)

Inga kommentarer: