måndag 29 september 2008

När du gör som jag vill


La vantarna på ett ex av boken "När du gör som jag vill" av Henrik Fexeus i lördags. Fick den till och med signerad. Han var i Partille och satter kråkor i böckerna åt dem som ville.

Som notis hade han en tjej med sig säkert en förläggare eller dylikt som påstod att "köp två i vårat erbjudande bla bla". Det där hade de med säkerhet gjort upp att hon skulle säga som en del av att se om hon kunde påverka och eftersom hon såg pinsamt ansträng ut när hon levererade repliken. Nu skulle jag ändå ha två böcker men inte var det något erbjudande kopplat till det, jag funderade ett tag på att gå tillbaka och berätta att det är skillnad på att de facto ha ett erbjudande och att inte ha det. Att inte ha det är att se som otillbörlig marknadsföring och det får man icke ha! Men men..
Nog om det!

Boken då? Den är utläst och klar och en bra sammanfattning av den är att herr Fexeus plockat godbitarna från många andra böcker, transformerat dem lite och satt dem på pränt.
Boken är bra, lättläst och kommer säkert bli en "aha"-upplevelse för många. Personligen hade jag läst om de flesta teorier och forskningsförsök som presenteras i boken redan tidigare. Därmed inte sagt att man behöver höra dem igen...och igen...och igen. Tills man fattar.
För det som tas upp i boken är hur folk (läs reklamnissar, politiker, vänner etc.) hela tiden försöker påverka oss och det presenteras i boken på ett enkelt och roligt sätt så det är lätt att ta till sig. Jag hade nog lite stora förväntningar på den här boken eftersom jag tycker att författarens tidigare bok var alldeles lysande och att tv-serien var minst lika bra. Den här boken håller inte riktigt samma klass men det kan också bero på att den nu är skriven inom ett område som jag själv är verksam inom.
Mitt jobb är ju att påverka dig.
Men köp den, för den är värd de få kronor den kostar.
Eller om ni vill fördjupa er i ämnet så köper ni Robert B. Cialdinis bok "Påverkan" eller Vance Packards klassiker "The hidden persuaders".

En bild har jag lyckas krystat fram från Håkan-konserten.




2 kommentarer:

Anonym sa...

"Mitt jobb är ju att påverka dig.
Men köp den, för den är värd de få kronor den kostar."
Fan va skön följd mening, hehe!
Vad gjorde du i partille förresten? Åkte du dit för författaren?

Anonym sa...

SV;
hehe de låter bra :) när gick du linjen?